reklama

Hlupáčikovia, takto sa proti kríze nebojuje

Niekto sa nám tu snaží nahovoriť, že proti kríze by sme mali začať bojovať nakupovaním. No, počul som už veľa blbostí, ale táto je za posledné týždne bezkonkurenčne najväčšia. Otázka je, prečo by sme mali práve my túto krízu vyriešiť a kto sa nám vlastne cez krásne a ľúbivé obrázky Bojovníkov proti kríze s čerstvo kúpenou kabelkou v ruke snaží do hlavy nabulíkať, že toto je to správne riešenie. Uvedomte si, komu chýba väčšia spotreba a kto vymyslel takúto kampaň ?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (49)

Sú to predovšetkým výrobcovia spotrebného tovaru, ktorým vadí, že v čase krízy si nemôžu dovoliť zvyšovať ceny svojej produkcie 5x za rok. Vadí to pekárom, ktorý by radi zvyšovali ceny chleba aj v čase keď ceny múky na komoditných burzách klesali. Vadí to mobilným operátorom, ktorí už 15 rokov predávajú minútu mobilného hovoru za 10 SK a potrebujú vás presvedčiť, že inak sa nedá. Vadí to výrobcom parfumom a kabeliek, ktorých 60% nákladov tvorí reklama. A samozrejme to vadí zadávateľom reklamného priestoru, lebo do reklamy najviac investujú produkty, ktoré nie sú predmetom životne dôležitej spotreby.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toto tu už bolo

Isteže, sú ekonomické teórie o tom, že ekonomický rast naštartuje spotreba. Ale veď práve takáto neprimeraná spotreba a život na dlh, špeciálne v USA, panovali minulé dve desaťročia a zdá sa, že sa nie celkom osvedčili. Dnes ale panuje skôr opačný prístup. Hojnosť, spotreba a luxus jednoducho na pár rokov budú musieť ustúpiť a nastal čas zdravého rozumu a striedmosti. To už dokonca čas verejnosti začína chápať a akceptovať.

Prečo práve obyčajní ľudia ?

Otázka je, prečo by mali "bojovať proti kríze" práve obyčajní ľudia ? Veď to je práve štátna moc a umelé zásahy do voľného trhu, ktoré to celé spustili. Je predsa všeobecne známe, že spúšťačom krízy bol americký program "dom pre každého", nasledujúci vznik toxických finančných aktív a ďalší efekt snehovej gule bol už len následkom. Nech krízu rieši ten, kto ju spustil. Teda štát. Nech vyrieši tú súčasnú a nech vhodným nastavením trhových pravidiel zamedzí vznik budúcich. Veď ministrom a premiérom platíme z našich daní 5 alebo 10 tisíc eur mesačne. Tak za tie peniaze by sme už poprosili nejaké ozajstné riešenia, nie lacné plátanie problémov v štýle šrotovného, dotovania veľkých súkromných firiem alebo hádzania problému na obyčajných ľudí. Vyvážať svoju zadnicu v limuzíne a obsluhovať sa tromi sekretárkami dokáže každý, v čase krízy by sme ale poprosili nejaké lepšie výkony.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa stať skutočným bojovníkom proti kríze

Pre tých, ktorí sú už takí hlúpi že na všetko potrebujú návod a vodenie za ručičku, ponúkam istý návod. Je mi ale jasné, že väčšina z takýchto ľudí sa podľa tohto aj tak nebudú správať, pretože toto nie sú jednoduché a rýchle riešenia z hajzľového časopisu.

  1. Šetriť, šetriť, šetriť
    Nechajte riešenie globálnych problémov na globálnych lídrov a vy vyriešte ten svoj. Hrozia nižšie príjmy a vy už s tým nič nenarobíte. Tak radšej porozmýšľajte, či míňanie je naozaj tým pravým riešením, či by sa dovolenka alebo nová plazmová telka nepresunula radšej na budúci rok. Obmedzte hlavne výdavky na luxusnejšie tovary, doma sa pokúste obmedziť spotrebu vody, elektriky, tepla. V čase krízy skúste prežiť bez dvoch škatuliek cigariet denne alebo bez piva a borovičky v krčme, radšej sa zamerajte na to aby ste mali z čoho platiť účet za elektriku, nakúpiť potraviny a kúpiť oblečenie a vybavenie pre svoje deti. Naozaj potrebujete nový mobil každé dva roky?
     

  2. Zrušte si poistky a sporenia
    Naoko to znie ako poriadna blbosť, veď toľko pekných a múdrych panáčikov v kravate vám už klopalo na dvere a zvonilo na mobil, až ste sa od jedného z nich dali nahovoriť, že moderný človek musí mať aspoň 15 poistiek a sporení, inak si po vás príde sám Satan. A okrem iného panáčik nedostane svoju províziu. Porozmýšľajte, ktoré z poistiek naozaj potrebujete a či si ako potenciálny nezamestnaný má zmysel platiť poistku svojej mačke alebo sporiť na byt svojim deťom, keď o mesiac im nebudete mať za čo kúpiť chleba. Naozaj dobrý finančný poradca vám dokáže poradiť napríklad konsolidáciu úverov a zrazu objavíte, že za váš napoly splatený úver po presune do susednej banky platíte namiesto 8% iba 5%.
     

  3. Tvorte si finančnú rezervu
    Bežný človek by mal pre nečakané udalosti (vyhadzov z práce, vážny úraz) disponovať rezervou v objeme 3-6 mesačných výdavkov. To znamená, že ak na účty, potraviny a splátky dávate mesačne 500 EUR, mali by ste mať v rezerve minimálne 3x 500 EUR a z tejto rezervy si platili účty za čas, kým sa nedostanete späť do situácie s normálnym príjmom. Isteže, ak ste si takúto rezervu už nevytvorili, teraz je už neskoro. Ale súčasná kríza nie je posledná na svete a zrejme ani posledná v našom živote. Za istý čas kríza pominie a práve v čase hojnosti bude tá správna doba nepomíňať bezhlavo celý príjem, ale niečo si odložiť do rezervy na horšie časy.
     

  4. Nakupujte rozumnejšie
    Istým výdavkom sa nevyhnete, tak prečo nekúpiť v rozumnej miere to isté, ale za menšie peniaze. Nakupujte v online obchodoch. Ak zvažujete mobilu, notebooku alebo bicykla, poobzerajte sa po bazároch a kúpte si pol roka používaný, ktorý urobí rovnako dobrú službu za polovičné peniaze.

Podčiarknuté a sčítané, ja stále naivne verím, že príde deň keď zdravý rozum zvíťazí.

Michal Iliaš

Michal Iliaš

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

V záujme prestať otravovať priame okolie svojimi bezvýznamnými názormi som ichpresmeroval do písmomnej podoby na blog, vo viere že tu si ich bude čítať len ten, koho z nejakého záhadného dôvodu zaujímajú. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu